Jelle Loosman

Jelle Loosman

Officier technische dienst

Geboren: 1984
Zeekadetkorps: Eerste Officier Zeekadetkorps Den Helder
Lid sinds: 1995

Het Zeekadetkorps (ZKK) en de Koninklijke Marine (KM) hebben altijd een grote rol gespeeld bij ons in de familie. Mijn vader is al sinds zijn 15e lid van het ZKK Den Helder en is dat nog steeds. Mijn moeder was ook lid van het Zeekadetkorps en heeft net zoals mijn grootouders gediend bij de KM.

Hoogtepunten die ik als zeekadet heb beleefd waren:

  • De vele kampen (zomerkampen, pinksterkampen, marinedagen, etc.).
  • In 1999 met Hr.Ms. Tromp (het oude geleidewapen fregat) naar London, Verenigd Koninkrijk.
  • In 2000 met de Lacomblé naar London, Verenigd Koninkrijk.
  • In 2001 het winnen van de sloepzeiltrofee als sloepscommandant.
  • In 2001 de internationale uitwisseling naar de Verenigde Staten bij de USNSCC.
  • In 2003 met de Lacomblé naar Antwerpen, België.

Na het zomerkamp in 2003 ben ik dienst gegaan bij de KM. In de periode 2003 t/m 2006 was ik erg druk met de studie op het KIM en kwam het ZKK op een laag pitje te staan. In 2006 zat ik inmiddels in mijn laatste jaar op het KIM en besloot ik toch weer terug te gaan naar het ZKK.

De studie voor officier van de technische dienst bij de KM is leuk en afwisselend. De studie duurde in totaal 5 jaar, waarvan de eerste drie jaar op het KIM in Den Helder. Tijdens de eerste drie jaar ga je een aantal keren stage varen. Zo heb ik gevaren op de clipper Stad Amsterdam, Hr.Ms. Tjerk Hiddes en Hr.Ms. Zuiderkruis. Dit waren periodes van 2 tot 8 weken. De rest van de eerste drie jaar volg je een theoretische opleiding op het KIM. Voor officieren van de technische dienst is dit een combinatie van militaire vakken, werktuigbouw, elektro- en energietechniek.

Na afronding van de eerste drie jaar word je bevorderd tot ‘Luitenant ter zee van de technische dienst der derde klasse’ (LTZT 3) en begin je aan een stageperiode van 6 maanden; de Praktische Bedrijfsintroductie. In januari 2007 werd ik bevorderd tot LTZT 3 en ging ik met Hr.Ms. Zuiderkruis naar de ‘West’, het Caraïbisch gebied. Echter in maart 2007 moest ik weer beginnen op het KIM voor de afronding van het wetenschappelijk deel van de opleiding. Dit hield in nog 2 maanden op het KIM en daarna 1 jaar naar de Technische Universiteit Delft.

Tijdens het laatste jaar aan de TU Delft moest je een afstudeerscriptie schrijven voor het KIM. Mijn afstudeerscriptie ging over het gebruik en onderhoud van de ‘Spey Marine’ gasturbines van de KM. Mijn scriptie heb ik afgerond bij het Marinebedrijf in Den Helder in november 2008. In principe ben je na het afronden van de scriptie gereed met de opleiding. Ik was nog niet helemaal gereed met de PBI en ben daarom geplaatst aan boord van Hr.Ms. Johan de Witt. Met dit schip heb ik veel gevaren en gezien.

Een erg leuke periode bij de KM. In mei 2009 was ik gereed met mijn PBI en werd ik bevorderd tot LTZT 2. Op dat moment was er nog geen functie voor mij dus ben ik nog tot augustus 2009 geplaatst aan boord van Hr.Ms. Johan de Witt.

Hierna ben ik een half jaar werkzaam geweest bij de afdeling Materieel en Logistiek van het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) in Den Helder. Hier heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met Intergrated Logistic Support en engineering voor de nieuwste patrouilleschepen van de KM, de ‘Holland-klasse’. In januari 2010 werd ik geplaatst bij het marine-detachement ‘Holland’ in Vlissingen om het patrouilleschip Holland van de werf te halen. Hier vervulde ik de functie van Jongste Officier Materieels Dienst. Een leuke en vooral leerzame periode. Deze functie heb ik vervuld tot mei 2011.

In mei 2011 ben ik geplaatst aan boord van Hr.Ms. De Ruyter in de functie van Plaatsvervangend Hoofd Technische Dienst (OGHTD) met een gelijktijdige bevordering tot LTZT 2 OC. Dit is nog steeds mijn functie bij de KM. De functie van OGHTD  houdt in dat je belast bent met de dagelijkse bedrijfsvoering binnen de technische dienst.

De technische dienst aan boord van Hr.Ms. De Ruyter bestaat uit plusminus 43 machinisten en elektromonteurs. Dit lijkt veel maar aan boord van een marineschip moet je veel dingen te gelijk kunnen en heeft iedereen veel nevenfuncties. Mijn belangrijkste nevenfunctie is ‘Damage Control Officier’. Als D-officier ben ik verantwoordelijk voor coördinatie van de brand- en averijbestrijding. Dit kan tijdens het varen zijn met een enkelvoudige brand, maar dit kan ook tijdens het gevecht zijn waar we te maken hebben met meervoudige calamiteiten: van brand tot scheuren in het schip.

Uitdagingen genoeg dus bij de KM!

Bij het ZKK Den Helder ben ik ook actief als marineofficier. Toen ik in 2006 terugkwam bij het ZKK was ik van plan om mij alleen bezig te houden met het onderhoud van de schepen. In 2010 besloot mijn vader na 26 jaar te stoppen als commandant van het ZKK Den Helder. Ik ben op dat moment ingestapt als Eerste Officier van het ZKK Den Helder.

Als kader proberen we een gevarieerd en vooral leerzaam programma neer te zetten voor de kadetten. Het ZKK heeft mij altijd gemotiveerd en heel veel geleerd over het nautisch en technisch vak. Als marineofficier probeer ik daarom mijn kennis en ervaring, die ik heb opgedaan bij het ZKK en de KM, over te brengen op de kadetten. Ik doe dit nog steeds iedere zaterdag met heel veel plezier.