Jochem Ploeger
offshore elektro/instrumentatie technician
Geboren: 1976
Zeekadetkorps: Leiding Zeekadetkorps Alkmaar
Lid sinds: 1987
Mijn naam is Jochem Ploeger, beter bekend als JAP. Na mijn opleiding energietechniek op de MTS zou ik gaan varen bij de Koninklijke Marine. Ik ben door alle keuringen – fysiek en mentaal – gekomen.
Voor de eerstvolgende lichting zou de ‘eerste militaire vorming’ de maand erop beginnen, met daar achteraan de korporaalsopleiding. Maar ik was net een week te laat en ik kon daarom niet mee doen met de ‘eerste militaire vorming’. De daaropvolgende opleiding zou het jaar erna zijn.
Omdat ik vastbesloten was om te gaan varen, wilde ik dat jaar wel overbruggen door voor een uitzendbureau te gaan werken. Er was al drie kwart van het jaar voorbij toen een goede vriend met een advertentie van de Holland America Line aan kwam. Ze zochten scheepselektromonteurs. Een maand later kon ik inschepen in Kopenhagen op de MS ‘Rotterdam’, het vlaggenschip van de HAL. Ik was als derde elektromonteur aangemonsterd.
Na een torn van vier maanden en zoveel mogelijk te hebben opgestoken van de elektrische scheepsinstallaties, ben ik vast als tweede elektromonteur op de MS ‘Statendam’ gestationeerd.
Na drie en een half jaar HAL kreeg ik verkering met mijn huidige vriendin. Samen hebben we besloten dat vier maanden varen en twee maanden thuis voor ons niet goed was om een goede relatie op te bouwen. Ik hoorde van diverse mensen dat ze in de bagger ook met elektromonteurs varen. En daar werken ze met tornen van 6 weken op en 6 weken af. Ik heb een sollicitatie brief gestuurd naar Baggermaatschappij Boskalis en twee maanden later kon ik naar de ‘Oranje’.
Dat was een cutterzuiger, die al vier maanden op de werf lag voor reparatie. Daarna werd ik als tweede elektromonteur geplaatst op een sleephopperzuiger, de ‘Fairway’. Na drie reizen kreeg ik promotie en ging ik als eerste elektromonteur naar sleephopper ‘Resolution’. Op dit schip heb ik nog anderhalf jaar gevaren tot dat ik wel weer iets nieuws wilde.
In de offshore leek me wel wat. Dus heb ik wat informatie vergaard op internet. Diverse bedrijven zochten elektro/ instrumentatiemonteurs. Ik had al wat instrumentatie-ervaring opgedaan op de moderne schepen, die volledig computer gestuurd worden. Ik werd daardoor meteen aangenomen bij Fabricom Oil & Gas BV, dit bedrijf doet onderhoud en projecten bij oliemaatschappijen in de offshore. Ik werd geplaatst in een projectteam dat op diverse productie-eilanden van Total en Wintershall projectklussen moest doen.
Met alle regeltjes en werkvergunningen was het wel even wennen. Na een half jaar diverse projecten gedaan te hebben, ging mijn ambitie toch meer naar storing zoeken en het onderhoud van productie-eilanden.
Ik werd geplaatst op de (P15-C) ook wel Rijn Charlie genoemd. Dit productie-eiland is van oliemaatschappij Taqa Energy. Omdat Taqa Energy het belangrijk vindt dat je je zelf blijft ontwikkelen, hebben ze veel trainingen en cursussen aangeboden. En door al deze trainingen wordt het werk aan boord ook veelzijdig.
Ik werk nu tien jaar aan boord van de Rijn Charlie en ben Senior Electro/Instrumentatie technician, maar ook kraandrijver, brandweerman en ik vaar regelmatig met een RIB, om man-over-boord oefeningen te doen. Door de veelzijdigheid ga ik nog steeds met plezier naar mijn werk. Ik ben dan twee weken aan boord en dan weer drie weken vrij.