Wouter Blom
1e stuurman Dynamic Positioning Operator
Geboren: 1986
Zeekadetkorps: Commandant Zeekadetkorps Harlingen
Lid sinds: 1997
Tijdens de visserijdagen in Harlingen in 1997 lag de Lacomblé van Zeekadetkorps Den Helder in Harlingen. Hiervoor was een hoop publiciteit gemaakt aangezien Harlingen zelf een Zeekadetkorps zou krijgen. Samen met andere geïnteresseerde kadetten en ouders werden we aan toekomstige korpsleiding en bestuur voorgesteld, waarna we eind november begonnen toen de Sittard in Harlingen aan kwam.
Aangezien ik destijds 11 jaar oud was, speelde bewuste beroepskeuze nog niet zo erg. Opgegroeid in Harlingen met roots op Terschelling was de keus natuurlijk niet zo moeilijk. Mijn hele leven zeilde ik al op voornamelijk zout water en kwam ik binnen mijn familie zeer regelmatig in aanraking met de zeevaart.
Bij de zeekadetten leerden we naast respect voor elkaar en het samenleven in een toch wel beperkte ruimte, de praktijk van het leven op een ‘echt zeeschip’. Dankzij de leidinggevenden, die eigenlijk allemaal uit de Marine of koopvaardij kwamen, werd het beeld van werken op zee steeds duidelijker.
Op de middelbare school stond het doel duidelijk voor ogen: de Hogere Zeevaartschool ‘Willem Barentsz’ op Terschelling. Na te zijn blijven zitten in 5 VWO en een pittige start in 6 VWO besloot ik dat ik toch echt naar het HBO wilde en koos ervoor om mijn middelbare school op de HAVO af te sluiten, zodat ik met mijn Natuur en Techniek profiel direct naar Terschelling kon. Al tijdens mijn opleiding op Terschelling en het wonen daar in het internaat plukte ik de vruchten van het Zeekadetkorps. Je hebt toch een klein stapje voor aan de praktijkzijde, bent gewend om met jeugd samen te leven en te werken. Mijn stages op de zeevaartschool heb ik beide bij Jumbo Shipping volbracht, twee keer vijf maanden aan boord van zwarelading schip ‘Jumbo Javelin.’
Na mijn stages heb ik in 2009 direct een contract als 3e stuurman gekregen bij Jumbo Shipping. Dit bedrijf beschikt over 12 zwarelading schepen met een hijscapaciteit van 500 tot 1800 ton. Momenteel bouwen ze zelfs aan schepen met 3000 ton hijsvermogen! Bij Jumbo leerde ik de kneepjes van het stuurmansvak.
In 2012 ben ik voor Heerema Marine Contractors gaan werken. Kortere reizen en regelmatiger thuis bleken factoren die mij aan begonnen te spreken. Als 2e stuurman/DPO kwam ik op de ‘Balder’ te werken. De Balder is een deepwater construction vessel (DCV) met een 5000 en een 4000 tons kraan. De werkzaamheden aan boord waren de positionering van het schip door middel van het Dynamic Positioning systeem, ballastoperaties voor het oppakken van de zware lasten en de verantwoording.
Na bijna 17 jaar als zeekadet vind ik ook op de Sittard nog steeds nieuwe uitdagingen. Afgelopen zomerkamp als gezagvoerder was erg interessant. Je gaat dan pas echt begrijpen hoe het is om de verantwoording voor een oud schip te dragen, maar de echte verantwoording is die naar de ruim 25 kinderen die je aan boord hebt.